asset-11

להתארגן ברגע האחרון

אלישבע, אימא לשישה, משתפת: כ"כ לא רציתי שהבוקר הזה ייראה כך. אני שונאת את הבקרים הללו, שבהם עם סגירת דלת הבית על אחרון היוצאים, נפתחות בתוכי דלתיים של בית משפט. עדים, תובע, נתבעת ושופט חמור מבע- כולם עולים על הדוכן בזה אחר זה, בודקים את כתב האישום ומחוים את דעתם על מה שקרה כאן. לרוב אני זו שיוצאת נאשמת מכל הסיפור. אולם הבוקר הזה, לקראת יום הלימודים הראשון של בנותי, הרגשתי שהייתי באמת בסדר. זה שבוע שלם שאני מגייסת כל גרם של מאמץ, כדי שהן תצאנה רגועות. היטבתי להערך עם רכישת הציוד, עטפתי הכל בעקביות, הקדמתי בהדרגה את שעות ההשכבה ההזויות של החופש, ואתמול בלילה גיהצתי את החולצות בנועם ובשלווה, ועליתי על יצועי בתחושת סיפוק. אז למה? למה חני שוב עושה לי את זה?

למה כשביקשתי ממנה למדוד את החולצות שלה מאשתקד היא הצהירה שאין לה כוח? "הן בטוח טובות עלי" הבטיחה לי מהימנות. למה רק הבוקר היא גילתה ש"צפוף לה", ועיכבה את כולן עד שמצאנו חולצה גדולה יותר ועד שגיהצנו אותה? כמה פעמים אמרתי לה שהיא לא אמורה להתארגן ברגע האחרון? למה בגללה כולן היו צריכות לצאת מאוחר יותר, כעוסות ורוגזות, מוחקות במחי-תלונה את כל המאמצים שהשקעתי למען הבוקר הזה? אני כ"כ כועסת עליה, ומרגע לרגע הכעס רק גובר. עוד מעט הן חוזרות (ביום הראשון הרי לומדים רק שעתיים…), ואני מרגישה כיצד הר של תרעומת גבה ביני לבין הבת האהובה שלי, שאותה אני אמורה לקבל בחיוך ובהתעניינות, כמו אימא יהודיה חמה ומסורה…

"

חיה אלבוים מייעצת

בכל קונפליקט או מתח שמזדמן לנו חשוב מאוד שנבדיל בין המציאות, לבין המחשבות שלנו שמנסות "להתווכח" עם המציאות. סבל נגרם לנו רק כשעולה בנו מחשבה שלא מקבלת את מה שיש, שרוצה שהמציאות תהיה אחרת ממה שהיא. אלישבע, האם, חושבת ש"חני לא אמורה להתארגן ברגע האחרון". מה קורה במציאות? זה בדיוק מה שהיא עושה- מתארגנת ברגע האחרון. זאת המציאות. אולי לא תמיד זה יהיה כך, אבל כרגע זה כך. המחשבה שחני לא אמורה להתארגן ברגע האחרון, היא הדרך של אלישבע "להתווכח" עם "מה שיש", זה לא מועיל לה, זה לא משנה את חני. המחשבה הזו רק ממלאת אותה במתח ובכעס. הייתי מייעצת לאלישבע להשתמש בכלי, שהוא חלק משיטה הידועה בשם "שיטת העבודה" (THE WORK ) ולחקור מה קורה אילו היא מוותרת על המחשבה: "חני לא אמורה להתארגן ברגע האחרון", לדמיין מה היא תהיה ללא המחשבה הזו, כשהיא מוכנה לקבל את המציאות כפי שהיא, בין אם היא מוצאת חן בעיניה ובין אם לא. ברור שהיא היתה יותר נינוחה ויותר רגועה, פחות טעונה, קפוצה ומתוחה. כלומר: לא חני היא זו שמכאיבה לה, אלא המחשבה שלה שמתווכחת עם המציאות היא זו שמכאיבה לה. ללא המחשבה הזו היא תוכל להתנהל בבהירות וברגיעה, ולהתמודד גם עם הבוקר העמוס שחוותה, וגם עם התגובה הראויה לקבל בה את ילדתה השבה מיום הלימודים הראשון. איך מוותרים על המחשבה המתווכחת? על כך בשבוע הבא בעז"ה.

דילוג לתוכן