איך אמהות יכולות לתת עצמאות
בגבול המתאים למתבגרות?

שלום לאתר קול כבודה, הבנתי שיש אפשרות לשאול שאלות אשמח לתשובה מאשת מקצוע חכמה.
בזמן האחרון אני מאוד דואגת לבת הבכורה שלי, היא בת 16 לומדת בסמינר מצויין וב"ה מאוד מצליחה בו. בתקופה האחרונה אני מרגישה שהיא מחפשת להיות יותר עצמאית, פחות משתפת אותי מתמיד. אני רגילה לקשר מאוד קרוב אליה והרבה אמהות אומרות לי שזה קשר מיוחד בין בת בכורה לאמא. אני לא דואגת בפן הרוחני ב"ה היא מאוד בקו וגם עסוקה בלימודים דרך הטלפון ומצליחה במבחנים שנעשו גם בקורונה. השאלה היא מבחינה בין אישית והורית. אולי אני צריכה לשחרר לה קצת? האם זה נורמלי?
אשמח מאוד לתשובה מקצועית
תודה רבה
חני ו.

שלום לך חני יקרה
ראשית, אני רוצה לשבח אותך, ולעורר אותך לכך שזכית במתנה שאינה מובנת מאליה. את מציינת שאת רגילה לקשר טוב עם ביתך הבכורה, שהילדה במצב רוחני טוב, מחוברת ללמידה גם בתקופה קשה ומאתגרת זו- אין ספק שהרבה מאוד נזקף לזכותך, אמא יקרה. ככל הנראה את אמא מכילה, מאפשרת, הנוהגת ברגישות ובתבונה.
שנית, לענין השאלה שלך, התופעה שציינת, היא תופעה אופיינית לגיל זה. הנערה המתבגרת נמצאת בשלב שבו היא מפתחת אישיות משלה, בכדי לבנות את עצמה לקראת השנים הבאות. היא זקוקה לזמן ולמרחב, בו היא מכירה את עצמה, נפגשת עם נטיותיה, לומדת להתבונן בתגובות שלה ושל סביבתה, ובוחנת תהליכים פנימיים המתרחשים בתוכה.
אנו קוראים לתקופה זו "תקופת הבירור"- בתקופה זו המתבגרת תגלה רגישות גבוהה לכל תנודה סביבתית בכל תחום. כל תזוזה סביבה גורמת לה להתכנס, לדון עם עצמה, להשתהות עם החויה, ולהכיר לעומק את הרגשות שפועלים בה. בתקופה זו מעסיקות אותה שאלות רבות, כמו: איפה אני ממוקמת בחברה/ במשפחה? מהו המעמד שלי? מה חושבת עלי הסביבה/ אמא שלי/ בני המשפחה שלי? לאן אני רוצה להגיע? מהם היעדים שאותם אני רוצה לכבוש? כמה אני אהובה ומקובלת? איך אני נמדדת ביחס ל…(בני משפחה/ חברות בכיתה וכ')?
התשובות לשאלות הללו נחוצות לה ביותר, והן קריטיות לבניית אמון עצמי, דימוי עצמי, קבלה עצמית ואהבה עצמית, אשר יבנו לה בעז"ה אישיות יציבה לאורך שנים, וילוו אותה לחיי נישואין ולחיי הורות.
לכן, באופן כללי ההמלצה שלי היא להעניק לילדה את המרחב שהיא זקוקה לו. עם זאת, כדי לגלות אחריות, יש לשים לב לאיתותים שונים: הסתגרות יתר, עצבות, חוסר ענין וטעם בפעולות שונות, שינויים קיצוניים במצבי רוח, שינוי בהרגלי אכילה, חוסר סבלנות ואי שקט, חוסר חשק והעדר לקיחת אחריות בתפקידים שהיתה מבצעת בבית וכו'. איתותים אלו מעידים שיש כאן התנהלות לא תקינה ודורשים בירור מקצועי.
אם את נתקלת באחד מן הסימנים, או חווה חוסר בהירות אחר את מוזמנת לפנות אלי בטלפון: 053-313-79-79 או במייל: H0533137979@gmail.com

אשמח לענות לשאלותיך
שלך,
חיה אלבוים

דילוג לתוכן